top of page

הכן את כלבך למירוצי שדה

עודכן: 17 בדצמ׳ 2018



אימון כלבי מירוץ הוא מקצוע לשמו במדינות בהן מתקיימים מירוצי גרייהאונד מסחריים. מקצוע שדורש הרבה ידע, נסיון, משאבים ומוניטין. ניתן למצוא ספרות עניפה בנושא, ושירי הלל למאלפים שהוציא תחת ידם אלופים עולמיים.


‏ננסה לתאר בקצרה את כל מה שנדרש על מנת שגם הכלב וגם בעליו ייהנו ויפיקו את המירב ממה שמירוצים יכולים להציע להם.


‏רצוי להתחיל במשחקי גירוי כבר אצל גורים צעירים מעל גיל 4-5 חדשים. השיטה הפשוטה היא להכין "חכה" גדולה – מקל ארוך או של חכה ,אליו קשור חוט ובקצהו "ארנבת" – יריעת פלסטיק, פרווה מלאכותית.


‏יש לגרות את התעניינותו של הגור בארנבת ,לתת לו לתפוס בפיו את הארנבת, ולתת לו לרוץ אחרי הארנבת במענל כשאתה במרכזו ואתה מסובב את החכה במהירות משתנה – עם כיוון השעון ונגדו. אין להפריז במשחק זה ויש להפסיקו כשהגור משתעמם או מגלה עניין אחר לשחק בו. רצוי לשחק במשחק החכה 3-4 ‏ פעמים בשבוע וכל פעם מספר דקות.


‏חלק נכבד מאימוני הכושר של כלבי הרוח הוא פיתוח הרמוני של כל השרירים – הליכה נמרצת ברצועה מידי יום היא השיטה הטובה ביותר. למקצוענים יש "הליכונים" לכלבים ,אבל לנו השיטה הטובה ביותר היא הליכה מהירה של 30-60 דקות מידי יום עם הכלב הקשור ברצועה. זה בריא לנו וכמובן גם לכלבים.


‏כלב רוח צעיר שמשחק בחצר או בבית ואינו זוכה לפעילות כזו מידי יום אינו מפתח נכון את שריריו, וכלב כזה לא יוכל להתמיד בפעילות מירוצים. אפשר לשחרר את הכלב במהלך האימון היומי בתנאי שהוא נעשה בשטח פתוח ללא אימת מכוניות וסכנות אחרות.


גם שחיה עוזרת לפתוח הרמוני של שרירים. ושוב למקצוענים בריכות אימון מיוחדות בהן קשורים הכלבים ברתמות שמחייבות אותם לשחות. לנו יש את הים התיכון ואת הכנרת.


‏חשוב לזכור לשטוף את הכלב במים מתוקים לאחר כל ביקור בים התיכון.


‏הכלב הצעיר יהיה מוכן להתנסות במירוץ הראשון שלו בגיל 11-12 חדשים. רצוי לבוא אתו לשטח המירוצים ולתת לו לחוש בהתרגשות של הכלבים הבוגרים והמנוסים. גם לבעלים רצוי לעקוב בפעם הראשונה אחרי המנוסים שבחבורה, להבין כיצד פועל המירוץ ואיך צריך לפעול.


‏הכלב הצעיר כמו כל הכלבים צריך להיות קשור בכל משך המירוצים, למעט בהפסקות, הוא צריך להתרגל לנוכחות כלבים אחרים ויש לקטוע באיבה כל התייחסות תוקפנית שלו לכלבים אחרים.


‏בפעמים הראשונות תינתן לכלב הצעיר הזדמנות לרדוף אחרי הארנבת לבדו כדי שיוכל להתרכז רק בה, הבעלים יוכל לרוץ אתו בתחילת המסלול עד שהוא "יתפוס" את העניין. ורק לאחר שהוא "מבין" את העניין, תינתן לו ההזדמנות לרוץ עם עוד כלב ורצוי מאותו גזע. חשוב ללמד אותו שהמירוץ אחרי הארנבת בצמד אינו שונה מהמירוץ לבד. כלב צעיר שהבין והתלהב מהמרדף לבד, ימעט בהפרעה ומשחק עם בן זוגו במקצה הזונות. הדרן בה נהגנו בעבר לתת לקבוצה של גורים צעירים להתלהב בצוותא מהפרווה אינה נכונה שכן היא מסיטה את תשומת הלב של הנור מהארנבת והוא מתרכז בקבוצה ובמשחק. חשוב שנבין זאת וניתן את הזמן והאפשרות לכל כלב צעיר להתנסות לבדו במירוצים הראשונים.


‏כדאי גם להכין את הכלב בבית לפני היציאה. יש לבדוק שהכלב בריא, ללא פציעות, שלשולים. רצוי לקצץ ציפורניים מספר ימים לפני המירוצים, לא לתת לכלב לאכול בבוקר המירוצים – רק מים לשתייה.


‏במזג האוויר אצלנו רצוי תמיד להצטייד במלאי מים, כלי לשתייה ומומלץ גם במגבת אותה ניתן להספיג במים ולהניח על הכלב לאחר המירוץ לצורך קירורו.


‏בשטח המירוצים רצוי להוליך את הכלב ברצועה עד תורו למירוץ כדי לשחרר את שריריו.


‏כובע, שמשייה להגנה מפני השמש, כיסאות מתקפלים, צידנית ובה שתייה קרה ושאר דברים טובים, הרבה סבלנות ומצב רוח טוב ישלימו את ההכנות ליום שכולו כיף.


ארגון יום מירוצים דורש גם עבודת מתנדבים מקרבנו – למתוח את החוט לאחר כל מקצה, לסייע בהזנקה ובאיסוף הכלבים, נשמח לקבל כל עזרה מכל מי שחפץ לסייע.

תגובה 1

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page